Friday, April 17, 2009

Novitec Rosso - nå eget merke?






Jeg vet ikke om dette stemmer, men Novitec Rossos siste skapning, TuLesto (de skriver det slik ja), er stygglik Ferrari F430. All den tid de har konsentrert forretningsdriften på trimming av Ferrari, er det sannsynlig. Den er designet sammen med Luca Serafini Stile i Modena. Ytelsene er seriøst ville; 4,4 liters V8 med doble kompressorer, 777 hestekrefter, sekvensiell kasse, 0-100 km/t på 3,4 sekunder og en toppfart over 350 km/t. Det skal lages elleve slike, til de beste kundene av huset. Det finnes ikke Ferrarimerker noen steder på TuLesto, det kan tilsi at de følger ruten til RUF og Alpina. (OBS: Store bilder:)

Thursday, April 16, 2009

ZR1? Ikke såååå treg heller...

Her Corvette ZR1 inboard på en Nordsløyfa-runde. Man skal visst ikke kimse av 6,2-liters motor med mer enn 600 hestekrefter, bakhjulsdrift, manuell kasse og inspirert sjåfør. 0-100 km/t er godt under 4 sekunder - videoen gir et inntrykk av hvor rå ZR1 er. Rundetiden på 7 minutter og 26 sekunder er helt i toppskiktet.

RUF Dakara




Porschetuner RUF leverer alt fra girknotter til svært komplette ombygninger, da som eget bilmerke med egne rammenummer. Det har tatt tid, men nå er de klar med sin versjon av Cayenne, kalt Dakara. Det mest iøynefallende er frontlyktene fra 997, og de bredere skjermene. Interiøret kan kles helt om, og de leverer alt mulig av ekstrautstyr. Eksempel; frontrettet kamera. Turbomotoren er skremt opp til moderate 600 hestekrefter, det er i stedet dreiemomentet som har fått tilskuddet. 890 Nm er tilgjengelig fra 3.000 omdreininger. 0-100 km/t tar 4,8 sekunder og da kan man like godt bestille keramiske bremser også.

Wednesday, April 15, 2009

Nye E63 AMG






En bil man bare må like. Nye E63 AMG får nå 518 hester fra 6,2-literen. Mer interessant er girkassen. Nå sitter dobbelclutch-kassen fra SL63, Speedshift med syv trinn, godt på plass. Det vil gi en helt annen opplevelse enn forrige generasjon som hadde en normal automat med litt raskere girvekslinger. I forhold til M5 vant den aldri mitt hjerte. Nå kan det endre seg. 0-100 vil ta latterlige 4,4 sekunder, og ESPen kan skrus helt av etter sigende. Jeg tester det gjerne om BOS skaffer tilveie testeksemplar! (Obs: Store bilder:)

Når tyskerne tester....

Slik gikk det for seg da Auto, Motor und Sport testet 997 GT3 MkI ved lansering. Et forbilde for oss andre sinker i faget..... Nå venter testkjøring av MkII, som er booket inn på kalenderen for min egen del i slutten av april.

Porsche GT3, say no more

En annen vri på bilreklame, Porsches egen.

Mansory Stallone utenfor Harrods

Hvis du er en ekte carspotter, vil du oppdage mange godbiter i denne videoen (elendig filming dog). Vi har ved selvsyn sett hvor tjukt det kan være med eksotika utenfor det fasjonable varehuset. Ikke glem det neste gang du besøker byen.

Russki-Cayenne






Etter et besøk hos Gemballa for en tid tilbake, skjønte jeg plutselig hvem som kjøper slike biler. Russerne. Og en og annen sjeik. Dette er Cayenne Chopster fra Mansory. Sveitserne som skyr ingenting. Svært mye på karosseriet er av karbon, inkludert skjermene som bredder den 80 millimeter. Taket er senket med 60 millimeter for å få rett "stuk". Er man heldig og velger en Turbo som utgangspunkt for russermobilen, får man 710 hestekrefer og 900 Nm. Hørte vi løp og kjøp?

Tuesday, April 14, 2009

BMW M3 GT4




BMW har planene klare for å snikinnføre nye M3 i racing. Til årets 24-timersløp på Nürburgring, vil de stille med en GT4-versjon. Det er sagt lite om hva den har under skallet, men satsingen er seriøs nok. De har med seg førerne Farfus, Müller og Priaulx, pluss to de to garvede journalistene Schurig og Übler fra det tyske magasinet Sport Auto. (Obs: Store bilder:)

Baby-Rollsen nærmer seg






Bak navnet RR4 skjuler det seg en helt ny og mindre Rolls Royce. Basert på motor og gir fra BMW 760 blir det ingen sinke, såpass er sikkert. Rolls Royce har lagt seg litt under effekten i 7-seriens toppmodell, her 507 hestekrefter. Liten er superliomen heller ikke, og det er grunn til å tro på suksess når den lanseres innen rimelig fremtid.

SAV og SAC amok!







Okay, BMW kaller sine SUVer for SAV og SAC. X5 og X6 scorer på både suverene kjøreegenskaper og design. Nå slår de til med M-Sportversjoner på begge modellene. V-åtteren på 4,4 liter med doble turboer gir 555 hestkrefter og 680 Nm. Enda mer fargefull er akselerasjonen, 0-100 km/t tar 4,7 sekunder.