Thursday, May 1, 2008

BMW X6 - stø som fjellet





SUV-er er sjeldent forbundet med gode kjøreegenskaper. Det kommer SAC-en (Sport Activity Coupé) X6 fra BMW til å gjøre noe med. Den er utstyrt med det nye DPC (Dynamic Performance Control) som går aktivt inn, spesielt i svinger og fordeler krefter til det ytre bakhjulet. Det sørger for økt sporstabilitet. Dessuten har den aktive stablisatorstag, Adaptive Drive som gjør at 2,2 tonn bil nesten ikke krenger. Disse to teknologiene gir en ekstraordinær kjøreopplevelse. Det tragiske er at vi kommer til å kjøpe den med dieslemotorene, når denne fantastiske luksus-SACen fortjener V-åtteren med turboer som gir 407 HK. Så det så.

Sport quattro - grattis med 25!



Utrolig men sant, Audis villeste kreasjon fyller 25 år. Mye kortere enn ur quattro som er basis, ble den bygd for å vinne verdensmesterskapet i rally. Etter noen års utvikling ble den et 600-hesters beist som få hadde sett maken til. Bildet viser en gateversjon som hade 306 HK og gjorde den til den Tysklands raskeste bil på midten av 80-tallet. I dag er disse få "kortingene" som lever uhyre verdsatt blant tilhengerne.
Klikk på videoen og du får se utviklingen i rallysporet. Fra vingeløs Sport quattro til fullvinget S1. Den ble aldri en vinner, men den tok et grep om hjerter. Hvis du forstår.

Chopard Mille Miglia



Fra Sveits kommer denne godbiten for motorfrelste. GT XL GMT har et COSC-sertifisert urverk med kraftreserve for 46 timer. Prisen er cirka 40.000 kroner i Norge, og den må spesialbestilles. Da følger gummiremmen med det klassiske Dunlop-mønsteret med. Velger du den i gull er prisen 110.000.

BRABUS SLK


Brabus er blant tunerne som vet hva de gjør, og Mercedes bør egentlig være lykkelige over å ha slike "utskudd". De sørger for å tilføre Mercedesmodellene spenning og fjerne noe av gubbeveldet som lurer i kulissene. Basis er SLK 55 AMG med 5,5-literen, som Brabus utvider til 6,1 liter. Det betyr en økning fra 360 HK til 445. Toppfarten er langt fra bremset med sine 305 km/t.

Bugatti Veyron Hermès




Behovet for en ekstra påkostet Veyron kan virke overdrevet. Men franske Hermès og Bugatti har en felles fortid fra 20- og 30-tallet hvor de samarbeidet med noen modeller og utstyr. Nå har altså potensielle Veyron-kunder et alternativ til.

Wednesday, April 30, 2008

Wiesmann. En sint herremann.


Det er noe eget med Wiesmann. Roadsteren er en leken og ærlig bil, som har krefter an mass. M3/Z4M-motoren gjør den styggrask. Med 1,85 på stømpelesten og vinterspekk blir den i snaueste laget. De med noe mindre kropp, vil derimot kunne glede seg over mil etter mil med suverne kjøreegenskaper, kvikk girkasse og direkte kontakt med bakhjulet (som du sitter over).

Endelig! RUF CTR


Det tok sin tid. Første gang jeg så RUF CTR i Sport Auto cirka -87, skjønte jeg at Porschegenet var ute av kontroll. Nå, 20 år senere, har jeg endelig kjørt den. Den norske eieren har skrudd opp effekten til 520 HK, uten at det (selvfølgelig) har gått ut over vekten på 1.100 klio. Det finnes opplagt biler i dag som er like kjappe, men måten denne leverer varene på, er intet mindre enn bombastisk. Med mye mindre støydemping, blir turboplystring, sint fresing i wastegate, og hjulspinn de luxe hverdagslige elementer. Faktisk har den så mye krefter at karosseriet vrir seg under full akseleasjon. Scary stuff, men gudbedre så avhengighetsdannende.

Endelig! Legenden er kjørt.




Blant drømmebilene er det en helt spesiell Porsche som har pirret siden 80-tallet. RUFs legendariske CTR. Denne bilen er norsk, kjørt i Norge og skrudd opp effektmessig. 520 hestekrefter og 1.100 kilo er definitivt mer enn nok for å skape myter.

CLS-killer?



Volkswagen påstår at de har planer om å kapre kunder fra Mercedes med sin nye CC sedan-coupé. Vi vet nå ikke det. Men testkjøring ga i hvert fall visshet om en ting - det er en bra bil. Spesielt med V6 på 300 HK. Lane Assist skal lanseres med bilen, og adaptivt understell gjør at den også har visse sportslige kvaliteter. Men det blir diesel og minste bensin til halve prisen som vil selge.

Techart hilser sommeren velkommen