Saturday, July 25, 2009

Spyker SUV med yankee-power



Det er snart to år siden erkesære Spyker slapp nyheten om sin D12 Peking-to-Paris. Nå blåser det litt nytt rundt superluksus-SUVen, det virker som en orienteringsrunde i USA vil gi den styrke fra GMs 6,2-liters LSA kompressor-V8. Den gjør for tiden stor nytte i Corvette ZR1 og Caddy CTS-V. Det er vel liten tvil om en slik kloss på hjul trenger 550 HK for å oppleves en smule sporty?

Thursday, July 23, 2009

Mercedes SLS

Den nye superbilen under ulike rutiner på og rundt Nordsløyfa. V8 på 6,3 liter og 571 hester sørger for at den blir like kjapp som den elektriske varianten som er meldt med 533 HK og 880 Nm.



Og her en hel runde på Nordsløyfa fra innsiden!



Fra utviklingen - mange tøffe klipp her.

Porschesjef Wiedeking går av

Så kom det uunngåelige. Etter den slitsomme kampen hvor Porsche forsøkte å kjøpe VW, ble gjelden for tung. Nå kjøper VW i stedet Porsche, og resultatet er at Wendelin Wiedeking går av. Han tok over roret i 1992, og får æren for å ha reddet merket fra en høyst usikker fremtid. I en pressemelding fra Porsche, fremgår det at han ønsker å donere en del av sin fallskjerm på 50 millioner Euro til ulike formål.

Press-Information No.
23/07/2009

Statement of Dr. Wendelin Wiedeking

Stuttgart. Personal reasons but also my responsibility towards society have led to my decision to donate a material amount of money for social purposes.

As a sign of my outstanding relation with longterm members of staff and companions I aim to establish a charitable organisation in Stuttgart-Zuffenhausen where the headquarter of Porsche AG is located. With the support of the Porsche union representatives the trust shall be equipped with liquid funds of Euros 25 million and supports/aim at ensuring a socially fair development at all Porsche sites.

Furthermore I will donate to the social fund of Landespresse Baden-Württemberg e.V., the trust of Hamburger Presse and the society of the Verein Kollegenhilfe niedersächsischer Journalisten e.V. a lump sum of euros 500.000 each. According to the goals of the organisations outlined in their respective articles of association the donations should serve as a support for elderly and suffering journalists.

Over and above this I will invest in projects, targeting at creating jobs in Germany. I do pay my taxes in Germany with roughly half of my income being transferred to the state.

The foundation in Zuffenhausen shall complement my two existing charitable trusts in Beckum/Westfalia and Bietigheim-Bissingen, together equipped with a cash donation of Euros ten million.

23 July 2009

Veyron vs GT-R

I ren akselerasjon er dette en duell med temmelig innlysende resultat. Det mest interessanten med videoen ligger på slutten, hvor kameraet er rettet bakover fra Nissan GT-R som har fått et lekeforsprang. Snakk om å bli hentet opp og frakjørt av Bugattien.

Wednesday, July 22, 2009

Sint Lexus

Ingen tvil om at Japan - og da kanskje spesielt Lexus er realt på hugget. Her er kommende superbil LF-A under uttesting på kjære Nordsløyfa. For den som lurer; Dette er versjonen med V10 på cirka 500 hester. Ryktene om en V8 i stedet med turbo lever fortsatt. Så får tiden vise...

Alfa-krig i USA




Den fantastiske godbiten 8C Competizione Spyder blir kun bli bygd i 500 eksemplarer, og USA er øremerket 35. Det betyr at det blir et sabla rabalder blant Alfa-nøtter for å sikre seg bilen som har en Ferrari-maskin på 450 HK, priset rundt 300.000 dollar. Hørte vi spekulasjon?

Tuesday, July 21, 2009

Mer Grand Bentley

Seigpiningen forbundet med nye Grand Bentley fortsetter. Her en indikasjon på hvilken vei dette peker.

Står M5 opp mot XFR?

Det er spørsmålet. BMWs eminente familielimo står overfor realt trykk fra britene. Sjekk hva bensinskallene i Top Gear syns.

Racing-Lambo til begjær




Tyske Reiter Engineering har sakte og sikkert jobbet frem solide racingversjoner av Lamborghinene. Underforstått arbeider de med fabrikkens velsignelse, og nå er de klar med GT3-versjonen av nye Gallardo 560-4. Ytelsen er 570 hester, ikke mye opp fra standard, men ta den nye vekten på 1.190 kilo med i betraktningen. Reiter har prestert noe uvanlig, den kan enkelt konverteres til å delta i GT2-klasssen.

Stopp for Astons SUV


Så er det klart - og jeg tror det var lurt; Aston Martin har besluttet å legge Lagonda-prosjektet på is inntil videre. Sjef Ulrich Bez forklarer det med verdens finansielle støy. Klokt.