Thursday, July 9, 2009

Nye Jaguar XJ






Traveren XJ byttes nå ut med en helt ny bil som det har vært mye spekulasjoner om. Resultatet er ikke til å misforstå, den spiller helt klart på de vellykkede linjene som XF bærer. Den vil leveres med den nye V-åtteren på fem liter og 385 hestekrefter, en slags basismodell. På toppen ruver en kompressorladet versjon som visstnok ike blir XJR. Godt over 500 hestekrefter sørger for 0-100 km/t på 4,6 sekunder. Denne modellen vil til en viss grad nærme seg Panamera Turbo. I andre enden av skalaen bør det dukke opp en bensinsekser, men aller helst den flotte turbodieselen på nesten 300 HK.
Det er brukt svært mye aluminium i XJ på linje med XF og dens glimrende kjøreegenskaper.Derfor blir det spennende å se hva den er god for.

Porsche-prototype til forundring


Denne forunderlige skapningen har dukket opp hos Top Gear fra noen luringer som hadde mobilkameraet klart. De kaller det en Cayman Shooting Brake, og det er vel en gjetning like god som noe annet.
Se videoklippet, der er fronten synlig også.

http://www.topgear.com/us/blog/more/cayman-mule/

Wednesday, July 8, 2009

Sport Autos årlige Tuner Grand Prix



Sanne motorhoder går ikke glipp av det prestisjetunge magasinets samling av klodens grommeste tuningbiler. Slik gikk det i år, i forenklet utgave. Reportasjen burde dukke opp hos Narvesen etter sommerferien.

Direkte link til Sport Auto på nett med resultatlister for hver klasse (kopi+lim): http://www.sportauto-online.de/news/tuner-grand-prix-2009-europaeische-tuning-elite-auf-rundenzeiten-jagd-1334531.html?item=6


Tuner Grand Prix 2009 Wertung
Klasse und Platzierung Firma Fahrer Fahrzeugtyp Mittel 5 Runden Schnellste Runde
Kleinwagen: 1.Platz Rothe Motorsport Jens Breitfeld VW Polo Typ9KV 1:21,239 1:19,567
Kompaktwagen: 1.Platz Muggianu-Turbo Florian Gruber Golf 5 1:12,546 1:12,145
Kompaktwagen: 2.Platz Rothe Motorsport Andreas Kolb VW Scirocco 1:14,517 1:14,115
Kompaktwagen: 3.Platz HGP/TTC Turbo Wolfgang Kaufmann VW Golf Turbo 1:14,552 1:12,110
Kompaktwagen: 4.Platz Penninger GmbH Bruno Penninger, Norbert Gross Seat Leon 1:17,570 1:17,080
Kompaktwagen: 5.Platz RG-Sport GmbH Mathias Hommer 1K Golf 1:18,357 1:14,077
Limousinen, Sauger: 1.Platz A-Workx GmbH Wolfgang Kaufmann BMW M3 E92 1:12,534 1:12,201
Limousinen, Sauger: 2.Platz Väth Automobiltechnik GmbH Andreas Gülden Mercedes C63T V63RS 1:13,056 1:12,801
Limousinen, Sauger: 3.Platz LORINSER Sport Service Sascha Bert MB C63 AMG 1:15,717 1:15,397
Limousinen, Turbo: 1.Platz Importracing Alexander Wutzke Mitshubishi EVO 1:12,915 1:12,621
Limousinen, Turbo: 2.Platz MTM - Motoren-Technik-Mayer GmbH Florian Gruber Audi RS6R 1:14,656 1:14,209
Diesel, Turbo <2000ccm: 1.Platz TOPCAR Ruedi Jost Ronny Jost Seat Ibiza 1:26,781 1:26,382
Diesel, Turbo >2000ccm: 1.Platz MTM - Motoren-Technik-Mayer GmbH Florian Gruber Audi A5 3.0 TDI 1:17,834 1:15,860
SUV: 1.Platz TECHART Automobildesign GmbH Jörg Hardt Magnum (Cayenne) 1:16,939 1:16,455
SUV: 2.Platz ENCO GmbH Matthias Kahle Porsche Cayenne 1:17,816 1:17,662
Coupé/Cabrio: 1.Platz TECHART Automobildesign GmbH Jörg Hardt 997 GT Street R Cabrio 1:09,601 1:09,351
Coupé/Cabrio: 2.Platz Auto Tauber German Tauber BMW M3 E46 1:12,787 1:12,656
Coupé/Cabrio: 3.Platz Väth Automobiltechnik GmbH Andreas Gülden SLK55AMG-V58K 1:22,760 1:18,299
Funcars: 1.Platz MTM - Motoren-Technik-Mayer GmbH Florian Gruber KTM X-Bow 1:08,536 1:07,836
GT, sauger: 1.Platz Cargraphic Design GmbH Timo Kluck 997 GT3 RSC 4.0 1:09,748 1:09,641
GT, sauger: 2.Platz TIKT Performance Parts Tomislav Andrej Bodrozic Corvette 1:11,652 1:11,196
GT, sauger: 3.Platz Väth Automobiltechnik GmbH Andreas Gülden Mercedes C63AMG V63RS 1:14,105 1:13,712
GT, Turbo: 1.Platz TECHART Automobildesign GmbH Jörg Hardt 997 GT Street RS 1:08,037 1:07,709
GT, Turbo: 2.Platz Cargraphic Design GmbH Dominik Schwager 997 Turbo GT RSC 3.6 1:08,641 1:08,417
GT, Turbo: 3.Platz A-Workx GmbH Wolfgang Kaufmann Porsche 911 GT2 1:10,381 1:10,087
GT, Turbo: 4.Platz Importracing Alexander Wutzke Nissan GTR 1:10,924 1:10,510
GT, Turbo: 5.Platz ENCO GmbH Thomas Flügel Porsche GT2 1:11,452 1:10,769
GT, Turbo: 6.Platz Rothe Motersport Volker Wawer Porsche GT2 1:12,593 1:12,208
Offene Klasse: 1.Platz Welzel Motorsport Joe Welzel Formel-Rennwagen 1:10,562 1:10,249
Offene Klasse: 2.Platz THF-racing Frank Neugebauer Porsche GT3 RS 1:11,378 1:11,246
Offene Klasse: 3.Platz EVOTECH MOTORSPORT Jürgen Leibl BMW 335i 1:11,863 1:11,681
Offene Klasse: 4.Platz AP-Car-Design Thomas Nater Porsche 1:12,,061 1:11,857
Offene Klasse: 5.Platz PROJECT S - Azubi-Team Chris Vogler Opel Speedster 1:12,322 1:12,156
Offene Klasse: 6.Platz Schäfer Clubsport Hannes Mahler Mini Cooper S 1:15,626 1:15,478
Offene Klasse: 7.Platz Hohenester GmbH Jürgen Hohenester Audi A4 HS650g 1:19,257 1:11,358
Youngtimer: 1.Platz MTM - Motoren-Technik-Mayer GmbH Dieter Heubacher Audi S1 MTM 1:13,165 1:12,725
Youngtimer: 2.Platz TOPCAR Ruedi Jost Ruedi Jost Audi TT 1:13,916 1:13,534
Youngtimer: 3.Platz Väth Automobiltechnik GmbH Andreas Gülden Mercedes 190E 2,3 16V 1:19,311 1:19,183
Youngtimer: 4.Platz RG-Sport GmbH Markus Mauer VW Polo/Derby 1:24,781 1:23,824
Autor: Carsten Rose

Fett hint om mer power for Jaguar XKR

Ingenting er bedre enn å se konservative høyborger slippe guarden innimellom, og la omverden få et blikk på hvor rampete de er underflaten.
I tide for årets Goodwood-festival, har Shaguar sydd sammen denne lime-grønngule spesialmodellen. Frukten, ehh bilen, har lavere sportsunderstell, 21-tommers hjul, sportseksos og listeverk++ i fjong "satin graphite" i stedet for guffen krom. Rosinen i pølsa er under panseret, kompressormotoren er pint for ekstra krefter, slik at den nå yter 530 HK. 0-100 tar 4,6 sekunder.
Ta denne moroklumpen som et tegn på at Jaguar etterhvert vil tilby en motorpakke til XKR. Fargen blir neppe å finne i standardutvalget.





Tuesday, July 7, 2009

Top Gears Captain Slow og Ken Block!

Klippet motorhoder bare må se, Captain Slow i kartlesersetet til gale Block.

Monday, July 6, 2009

Gallardo med bakhjulsdrift




Det lå i kortene. En Gallardo med bakhjulsdrift og mer fokus på kjøreglede enn bred fot. På toppen er den en hyllest til Lambos legendariske testsjåfør Valentino Balboni som nok har satt sitt særpreg på denne godbiten. 550-2 veier akseptable 1.380 kilo, 0-100 km/t på 3,9 sekunder og en toppfart på 320. Diff på 45 prosent og rekalibrert e-gear og ESP med mer hårete Corsa-modus. Det vil produsert 250 enheter av Balbonis rakett.

Mercedes til begjær

Dette er MBen som jeg får vann i munnen av. Og som JC også egentlig vil ha. SL 65 AMG Black Series.