Tuesday, April 28, 2009

Herlige Ken Block (-head)

OK, OK. De fleste har oppdaget amerikaneren Ken Block og hans ferdigheter bak rattet. Hvis du ikke har det, ta deg en kopp kaffe og nyt dette. Vær obs på faren for gapskratt og påfølgende dusj av datamaskinen.

Verdenspremiere: Danske Lenovo kjører

Jeg håpet, men var ikke sikker på om denne ville komme noen gang. Danske Zenovo ST1 med 7-liters V8 og 1.100 hestekrefter. Kollegaer i danske Bil Magasinet har sikret en eksklusiv verdenspremiere!

Er vi puddinger?

Sammenlikn disse to videoene som skiller 40 år. F1 på sekstitallet, og Nick Heidfelds "æresrunder" i reglementert fart for et par år siden. Banen er tydeligvis den samme, men der stopper også likheten. Null utkjøringssoner, skilt inntil banen og generelle farer på hvert hjørne. De var gærne i gamle dager!



Korteste vei til kasjotten?

Vi har lenge mistenkt at araberne, og da sikter vi til de som lever høyt på olje, har et oppegående forhold til bil. For ikke å si aktivt. Faktisk så aktivt at de benytter en hver anledning til å leke litt. Vi funderer på konsekvensen av noe liknende her hjemme.... Æhh, nok preik. Se heller klippet, det sier mer enn tusen ord.

Burn baby, burn. Drifing med Porsche

Hankook gikk like godt aktivt inn i drifting og sponset denne ekvipasjen i USA. Det finnes flere klipp på nettet av den. Legg for øvrig merke til motorlyden når bilen motorbremser i lav fart. Hvem trenger eksosanlegg? Burn baby, burn!

Newsflash: Rykter om kommende Porsche 997 GT2 MKII

En liten prat med Walter Rörhl som foretar siste fintrimming av Porsches modeller, ga noen interessante svar. For GT2 er det kun en ting som gjelder, om vi skal tro legenden. Å vise Nissan med sin GTR en gang for alle hvem som er raskest på "Sløyfa".
- Jeg har kjørt den med nye motoren på Nordsløyfa, og jeg kan love at dette blir gromt. Til tross for kun en grovavstemming av den kommende bilen ble brukt under kjøringen, ble jeg enormt imponert, uttalte Rörhl med et gutteaktig smil.
Vi tror det gjerne, og tolker det som massive hestekrefter på gang. Han om noen burde vite.

Monday, April 27, 2009

Slik lyder nye Porsche GT3



Porsche hadde vennlig nok rigget opp en lydsimulator av GT3 under ulike belastninger i anledning av test. Vi fikk leke med "apparatet" på hotellet kvelden før kjøringen, og det virket ikke beroligende, for å si det slik. Legg merke til hvordan spjeldene jobber i innsuget under ulike turtall. Fra 0:25 tar lyden helt av! Beklager mellomgod bilde- og lydkvalitet. Småkameraene byr ikke på mer.

Utrolige Ferrari 599XX!











Jeg glor og glor, og øynene kan ikke få nok. Der "gamle FXX" var en råtass, synes nye 599XX som er basert på GT-rampen 599 GTB med frontmotor å bli nesten enda bedre. Det sykeste med konseptet er at selvfølgelig ikke denne vil være mulig å gateregistrere heller. Det ligger i "XX"-bokstavenes natur. Hva er så dette? En superbil for superkundene. V12eren vrenger ut 700 hestekrefter ved 9.000 omdreininger, sekvensiell girkasse som foretar vekslingene på 60 millisekunder og en rundetid på 1 min og 17 sek på Fiorano. Raskere enn alle gatemodellene fra selskapet, til og med enkelte av racerne og nesten like raskt som rendyrkede og midtmotoriserte FXX. 599XX er et slags manifest på hvor ille rask en bil kan bli ved å ta ut maksimalt av elektronikk, aerodynamikk og mekanikk. Marktrykket er 280 kilo ved 200 km/t, hele 630 kg ved 300 km/t!! En interessant detalj sitter på bremsene, de såkalte "doughnuts"-skjoldene fra F1 sørger for både bedre aerodynamikk og kjøling. Det er ikke sagt noe ytelsene.